Av Børge Edvardsen Klingan, havnedirektør, Narvik Havn.
Innlegget ble først publisert i Nordnorsk debatt 21.05.24.
Tirsdag 14. mai la finansminister Trygve Slagsvold Vedum og regjeringen frem revidert nasjonalbudsjett (RNB). Fra morgen til kveld ble følgende talepunkter gjentatt i alle kanaler:
– Vi må ha en tung satsing på forsvar og trygghet i en så urolig tid. Det handler om å trygge deg og meg, derfor må vi bruke mer penger på forsvar, politi og sykehus, sa finansministeren til NRK.
Det samme budskapet ble i ulike varianter fortalt stolt fra flere regjeringsmedlemmer gjennom hele dagen.
Narvik Havn deler beskrivelsen. Det er urolige tider. Det er bra at regjeringen er opptatt av landets trygghet, og det er bra at det følger penger med retorikken. For prioritering av trygghet og beredskap er kanskje det aller viktigste vi som land kan gjøre akkurat nå.
Parallelt med at RNB legges frem og skal gjennom forhandlingsrunde i Stortinget, så behandles også Nasjonal transportplan (NTP). Her håper vi regjeringen og forhandlingspartner SV evner å se ting i sammenheng.
For i regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett tar forsvar definitivt mest av budsjettkaken. Det foreslås å øke bevilgningene til forsvaret med syv milliarder kroner, og med det kommer Norge til å nå NATOs toprosentmål i løpet av året.
Men en så stor satsing på nytt – og helt nødvendig – utstyr til Forsvaret stiller strenge krav til infrastrukturen rundt.
Vårt innstendige håp er derfor at folkevalgte i regjering og storting ser behandlingen av NTP i sammenheng med de friske midlene som kommer til forsvar, trygghet og beredskap i RNB. For hva er poenget med nytt utstyr og mer personell hvis vi ikke har infrastrukturen til å ta det i bruk?
Narvik er i dag Norges største flaskehals. Ikke bare er Narvik det sivile logistikk-knutepunktet i nord, det er et viktig knutepunkt for hele Arktis. Og med den geopolitiske situasjonen blir Narvik stadig mer strategisk viktig. Ikke bare for Norge, men for hele NATO – spesielt etter at Finland og Sverige har blitt tettere allierte.
Skal vi sikre tryggheten som regjeringen er opptatt av, og som vi er helt enige i, må det gjøres betydelige oppgraderinger i Narvik. Havn og bane må knyttes sammen. Det må investeres i flere krysningsspor og terminal- og havnekapasiteten må økes. På den måten tar Norge vår rolle som vertsland for våre allierte og vår felles beredskap på alvor.
Nettopp derfor er det et nasjonalt anliggende at Narvik stolt kan frasi seg tittelen som Norges største flaskehals.
Les mer om hva vi konkret foreslår her.